Sinds 2021 is de VriendenLoterij hoofdpartner van Open Monumentendag, het grootste culturele evenement van Nederland met jaarlijks rond de 1,5 miljoen bezoekers.
Ieder jaar in september zijn circa 5.000 monumenten in het hele land geopend voor publiek. Met de bijdrage in de afgelopen jaren heeft NML onder andere een nieuw CRM-systeem gerealiseerd, een digitale toolkit voor vrijwilligers gemaakt, het landelijke communicatiebudget kunnen verhogen, de Open Monumentendag App gelanceerd, locaties kunnen voorzien van promotiemateriaal en de functie van vrijwillige regiocoördinator kunnen creëren, die eerste aanspreekpersoon is voor lokale organisatiecomités.
Met deze hernieuwde jaarlijkse bijdrage wil de stichting onder ander het 40-jarig jubileum in 2026 extra luister bijzetten. Ook wil de organisatie meer particuliere monumenten deel laten nemen en moet fondsenwerving op lokaal en regionaal niveau leiden tot een groei naar 2 miljoen bezoekers per editie.
- Eenmalige bijdrage 2024
-
€ 1.000.000,-