De VriendenLoterij zet zich in voor een mooiere samenleving. Met een loterij werven wij fondsen en steunen, dankzij onze deelnemers, organisaties die werken aan cultuur, sport en welzijn. Tegelijk maken onze deelnemers elke maand kans op mooie geldprijzen. Bekijk ons deelnemersreglement om te lezen hoe onze loterij werkt.
Onze ambitie
Wij vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen, ook online.
Daarom werken we eraan dat onze website, app en e-mails voor iedereen makkelijk te gebruiken zijn – ook voor mensen met een beperking.
We willen voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 niveau AA en de toegankelijkheidsnorm EN301549. Dit zijn internationale afspraken over hoe websites en apps toegankelijk moeten zijn. Deze eisen vallen onder de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn (EAA) en de Wet toegankelijkheid producten en diensten.
Deze verklaring geldt voor:
- Website www.vriendenloterij.nl
- Subdomeinen die bij de VriendenLoterij horen
- E-mails die wij sturen aan deelnemers
- VriendenLoterij-app (voor iOS en Android)
Waar staan we nu?
Om te weten hoe goed iedereen onze digitale diensten kan gebruiken, hebben we in de eerste helft van 2025 verschillende testen en onderzoeken laten doen op onze digitale producten. Dit hebben twee onafhankelijke bureaus gedaan: ‘Axess Lab’ en ‘Digitaal Toegankelijk’. Daarnaast hebben we ook gebruikersonderzoeken uitgevoerd met mensen uit de doelgroep.
Conclusie van de onderzoeken:
- De websites voldoen gedeeltelijk aan de Wet toegankelijkheid producten en diensten, die is gebaseerd op de EAA
- De app (Android en iOS) voldoet gedeeltelijk aan de Wet toegankelijkheid producten en diensten, die is gebaseerd op de EAA.
Sinds juli 2025 gebruiken we ook de softwaretool ‘Eye-Able’. Deze tool controleert onze websites wekelijks op toegankelijkheid en laat zien wat we nog kunnen verbeteren.
Wat werkt nog niet goed
Onze websites en app zijn op veel punten goed te gebruiken, maar nog niet overal.
Hieronder lees je wat we nog beter willen maken.
Opbouw en navigatie
- Sommige koppen, paginatitels en links zijn niet duidelijk voor schermlezers.
- Navigeren met alleen het toetsenbord werkt nog niet overal goed.
Tekst en beeld
- Sommige teksten zijn klein of staan als afbeelding op de pagina.
- Bij een grotere lettergrootte kan de opmaak verspringen.
- Niet alle afbeeldingen hebben een beschrijving.
- Sommige video’s hebben nog geen ondertiteling of transcriptie.
- Soms leest de schermlezer de verkeerde taal voor.
Formulieren en foutmeldingen
- Niet alle invulvelden hebben een duidelijke naam of uitleg.
- Foutmeldingen zijn niet altijd goed zichtbaar of hoorbaar met hulpsoftware.
App (Android en iOS)
- Beeld en tekst zijn niet altijd goed leesbaar of onderscheidbaar door laag contrast
- De app past zich niet altijd goed aan bij verschillende schermgroottes of standen.
- Niet alle knoppen of links geven duidelijk aan wat ze doen.
- Gebrek aan correcte semantiek, beschrijvingen en logische focusvolgorde.
- Gebruikers krijgen onvoldoende informatie over onomkeerbare beslissingen (zoals deelname aan winacties).
- Automatische carrousels kunnen nog niet worden gepauzeerd, en aangepaste of dynamische acties worden niet doorgegeven aan schermlezers.
- Horizontale kaarten, navigatiebalken en sommige interactieve onderdelen zijn niet logisch of intuïtief voor gebruikers met schermlezers.
- Niet alle afbeeldingen hebben een beschrijving.
E-mails
- De opmaak van e-mails wordt niet altijd goed voorgelezen door schermlezers.
- Paragrafen lopen soms in elkaar over.
- Afbeeldingen hebben niet altijd een beschrijving.
Wat we doen om toegankelijker te worden
We streven ernaar om in 2026 voor iedereen toegankelijk te zijn met onze websites en app. Daarvoor nemen we verschillende stappen:
- Training voor onze ontwerpers, ontwikkelaars en contentmakers.
- Bewustwording door informatie te delen op ons intranet en door sessies te organiseren waarin alle medewerkers zelf kunnen ervaren hoe het is om onze websites en app te gebruiken met een beperking.
- Toegankelijkheid opnemen in elke stap van het ontwikkelproces.
- Doorlopende controle met de Eye-Able tool, zodat we elke week verbeteringen kunnen volgen.
- Een toegankelijk design system voor web en app, zodat we vanuit één plek bouwen aan toegankelijke onderdelen.
- Een intern projectteam dat toegankelijkheid coördineert en vragen van collega’s beantwoordt.
- Gebruikersonderzoek met mensen die een beperking hebben, via ons Product Research team.
- Een digitaal handboek waarin staat hoe we teksten voor onze website schrijven volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG) en op taalniveau B1.
- Afspraken met leveranciers over het naleven van de toegankelijkheidseisen. We zorgen dat deze afspraken vastliggen in onze contracten en werkwijze.
Laat ons weten wat je vindt
Toegankelijkheid is iets waar we aan blijven werken. En jij kunt daarbij helpen. Mocht je tegen iets aanlopen of een verbetering hebben: laat het ons weten. Dat kan via toegankelijkheid@vriendenloterij.nl . We streven ernaar om binnen 14 werkdagen te reageren.
Zo maken we samen de digitale omgeving van de VriendenLoterij beter en toegankelijk voor iedereen.
Akkoordverklaring
We werken deze toegankelijkheidsverklaring bij wanneer er nieuwe inzichten zijn of verbeteringen zijn gedaan. De laatste versie is op 14 oktober 2025 vastgesteld door een Managing Director van de VriendenLoterij.