Achter dit loket werkt de VriendenLoterij samen met een keur van fondsen zoals het Cultuurfonds, het VSBfonds, Fonds 21 en de VandenEnde Foundation, het ministerie van OCW en de Gemeente Amsterdam. Het doel is om culturele instellingen te ondersteunen die hun publieksaanbod of contact met het publiek willen versterken door inzet van digitale technologie. Door een vernieuwende ervaring te bieden, kunnen musea, podia, festivals en makers nieuw en meer divers publiek bereiken en het contact met dit publiek te versterken. Dit gebeurt door het verstrekken van donaties, maar ook door kennisdeling.
In Design Museum Den Bosch onderzoeken verschillende designers aan de hand van drie testcases hoe de verhalen uit de tentoonstellingen en collectie digitaal te presenteren zijn. De conservatoren worden door de designers meegenomen in manieren om Augmented Reality of Virtual Reality in te zetten en samen met het publiek leert het museum wat goed werkt.
Vier grote urban dance festivals, World Breaking Classic, SoulCypher, Freedom City en Urban Dansdagen, slaan de handen ineen om een innovatieve mobiele app te ontwikkelen. Het publiek kan via de app live stemmen tijdens dance battles en de dansers kunnen zichzelf ook buiten de festivals om aan het publiek presenteren.
- Eenmalige bijdrage 2024
-
€ 1.000.000,-