De standpunten van de VriendenLoterij met betrekking tot de kansspelwetgeving kunt u hieronder downloaden.
Download de standpunten van de Vriendenloterij met betrekking tot de kansspelwetgeving (pdf)
Voor de loterijen spelen de volgende externe regelgevende en controlerende organen en instrumenten een rol:
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie blijft verantwoordelijk voor het algemene kansspelbeleid. Voor meer informatie verwijzen wij naar www.kansspelautoriteit.nl.
De WoK is het juridische kader waarbinnen de kansspelvergunninghouders werken.
> U kunt de Wet op de Kansspelen hier nalezen
De vergunning van de VriendenLoterij is door de Kansspelautoriteit verleend.
> Vergunning VriendenLoterij 2017-2021
Download de statuten van de VriendenLoterij (pdf)
De trekking van de VriendenLoterij vindt plaats volgens een vaste procedure. Bij ieder onderdeel in het trekkingsproces zijn zowel in- als externe toezichthouders betrokken.
> Hoe is het toezicht op een trekking geregeld?
> Wat is de procedure van de trekking van de VriendenLoterij?
De Goede Doelen Loterijen volgen (voor zover van toepassing) de Corporate Governance Code, zoals opgesteld door de commissie Tabaksblat. Dit is een gedragscode voor bedrijven met als doel verbeterde transparantie in de jaarrekening en een betere verantwoording aan de Raad van Commissarissen.
> Lees de Corporate Governance Code
> Lees meer over onze Governance Holding
> Lees ons deelnemersreglement
> Lees onze privacy- & cookie policy
Download de verdeling van de opbrengst (pdf)
Download het financieel reglement (pdf)
De VriendenLoterij volgt zowel de Gedragscode, als de Reclamecode voor kansspelen die worden aangeboden door vergunninghouders ingevolge de wet op de kansspelen. De bedoeling van beide codes is het goed informeren van de consument over het legale kansspelaanbod. De vergunninghouders dragen zorg voor een evenwichtig beleid op het gebied van de wervings- en reclameactiviteiten voor kansspelen. Hierin is onder ander aandacht voor consumentenbescherming, waaronder het tegengaan van wervings- en reclame-uitingen gericht op minderjarigen of andere kwetsbare groepen.
Bekijk de reclamecode voor kansspelaanbieders
Download de gedragscode voor kansspelaanbieders (pdf)
Zo geeft de VriendenLoterij invulling aan de op haar rustende wettelijke zorgplicht (pdf)
De Nationale Goede Doelen Loterijen (de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij, de VriendenLoterij) willen een bijdrage leveren aan een betere wereld. Wij streven ernaar om alleen die producten te kopen waarvoor de kosten voor het verantwoord omgaan met mens en planeet in de gehele keten is opgenomen. In deze gedragscode staat hoe wij met onze leveranciers werken, en wat we van ze verwachten op het gebied van arbeidsomstandigheden, mensenrechten, ethiek en milieu.
Download de Inkoopvoorwaarden en Gedragscode Goede Doelen Loterijen (pdf)
Bij de VriendenLoterij nemen we het Bel-me-niet Register uiteraard serieus en in acht.
Lees meer over het Bel-me-niet Register
Download de Responsible Disclosure
Heeft u een (technische) kwetsbaarheid gevonden bij de GDL of een van haar leveranciers? Bekijk dan onze Responsible Disclosure.
Heeft u een vraag over uw gewonnen prijs of vragen over uw deelname aan de VriendenLoterij? Kijk op de Klantenservicepagina van de VriendenLoterij. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden, neem dan contact met ons op. Wij zijn te bereiken op werkdagen tussen 09.00 – 21.00 uur via het nummer 088 – 020 1020 (normaal tarief). De VriendenLoterij doet er alles aan om u zo optimaal mogelijk van dienst te zijn. Bent u niet tevreden? Dan kunt u een klacht indienen via het contactformulier.
Hier vindt u de klachtenprocedure (pdf)
Heeft u klachten over de aanvraag- en besluitvormingsprocedures van aanvragers en/of goede doelen van de VriendenLoterij? Bekijk hier de werkwijze van het omgaan met klachten.