Genomineerden Maatschappelijk Speler Eredivisie 2017 bekend

Amsterdam, 2 augustus 2017 - Tom Beugelsdijk (ADO Den Haag), Sergio Padt (FC Groningen) en Morten Thorsby (sc Heerenveen) zijn genomineerd voor de titel 'Maatschappelijk Speler Eredivisie 2017'. Deze prijs wordt jaarlijks door de Eredivisie en VriendenLoterij uitgereikt aan een speler die zich op een bijzondere manier inzet voor de maatschappij.

Alle Eredivisieclubs zijn gevraagd om een speler uit de selectie aan te dragen voor de verkiezing Maatschappelijk Speler Eredivisie. Een vakjury koos op basis van de maatschappelijke inzet van de voetballers drie finalisten: Tom Beugelsdijk (ADO Den Haag), Sergio Padt (FC Groningen) en Morten Thorsby (sc Heerenveen).

De komende weken speelt de stem van het publiek een belangrijke rol in de verkiezing. Tot en met woensdag 16 augustus kan iedereen op Eredivisie.nl stemmen op zijn of haar favoriet. De winnaar wordt op maandag 21 augustus tijdens het Gala Voetballer van het Jaar bekendgemaakt.

Naast een trofee ontvangt de speler een cheque ter waarde van € 50.000,-, beschikbaar gesteld door VriendenLoterij. De helft van dit bedrag gaat naar een maatschappelijke activiteit van de club, de andere € 25.000,- mag hij schenken aan goede doelen naar keuze.

Met de prijs willen de Eredivisie en VriendenLoterij het maatschappelijk belang van het voetbal onderstrepen. Eerder zijn VriendenLoterij Ambassadeur Giovanni van Bronckhorst (2011), Tim Gilissen (2012), Siem de Jong (2013), Deniz Türüç (2014), Jeroen Zoet (2015) en Nathan Rutjes (2016) uitgeroepen tot Maatschappelijk Speler Eredivisie.

Nathan Rutjes schonk geld aan goede doelen

Nathan Rutjes, winnaar van 2016, schonk de helft van € 50.000,- aan het project Roda JC Op Gezond Gewicht van de stichting Roda JC Kerkrade Midden in de Maatschappij. Met dit gezondheidsproject richt de stichting zich op het tegengaan van overgewicht en obesitas in Limburg. De overige € 25.000,- verdeelde de 33-jarige voetballer over enkele goede doelen die zich richten op kinderen.

Zo ging € 10.000,- naar de afdeling Neonatologie van het Academisch Ziekenhuis Maastricht. "Ik ben in aanraking gekomen met deze afdeling rondom de geboorte van onze zoon Lavezzi. Ik heb ongelofelijk veel waardering voor alle verpleegsters op deze afdeling", aldus Nathan Rutjes.

Het overige bedrag is eerlijk verdeeld over Make-A-Wish Nederland, de CliniClowns en het Jeugdsportfonds Limburg.

Lees meer over het Maatschappelijk Partnerschap met de Eredivisie