Club van de maand januari

Vrouwenvoetbal: de appels naast de peren

1 april 2017 - Geniepige elleboogstoten, schwalbes, karatetrappen, volgens Patrick Tenthof (47) algemeen manager van Telstar VVNH, komen zulke gemene trucjes absoluut niet voor in het vrouwenvoetbal. Het spel is puurder, intenser en eerlijker dan dat van de mannen en dat maakt Tenthof liefhebber. “Tot nu toe is er dit seizoen pas één rode kaart gevallen in alle eredivisieduels in het vrouwenvoetbal.”

Geen onbekende in de voetbalwereld

Patrick Tenthof is geen onbekende in de voetbalwereld. Begin jaren negentig kwam hij als profvoetballer uit voor de mannenafdeling van Telstar en hij is uitgever van een lokaal voetbalblad. Sinds drie jaar zet hij zich volledig in voor de vrouwentak, verenigd in Stichting Vrouwenvoetbal Noord Holland. “Voorheen had ik niets met vrouwenvoetbal, totdat ik een keer ging kijken en direct verkocht was, omdat het spel dus zoveel sportiever is.”

Appels en peren

Tenthof hoorde ooit ook bij de sceptici die het voetbal vergeleek met dat van de mannen en dan tot de conclusie kwam dat het technisch minder was. “Dat is ook zo, het is ongeveer hetzelfde niveau als dat van B-junioren jongens bij Telstar. Mannen zijn fysiek verder, zoals in veel sporten. Als Serena Williams tegen de nummer 100 van de mannen tennist, wordt ze ook van de baan geslagen. Maar zo moet en mág je dus niet kijken. Het zijn appels en peren. Als je blanco naar een wedstrijd gaat van onze vrouwen, weet ik zeker dat je geniet.”

Studio Sport

Kritisch kijken doet Tenthof nu alleen nog naar hoe het vrouwenvoetbal meer bekendheid kan krijgen. Essentieel om sponsors aan te trekken en financieel gezond te blijven. “Een mooie opsteker is dat Studio Sport nu elke zaterdag een samenvatting uitzendt van een wedstrijd uit de Eredivisie van de vrouwen. Dat helpt.”

Rome Cup 2016: Juventus - Telstar Rome Cup 2016: Juventus - Telstar


Internationaal succesvol

Minstens net zo onmisbaar is de steun van de VriendenLoterij. “We beseffen goed dat we geen Ajax of PSV zijn, sponsors staan niet te dringen om op ons shirt te mogen staan. Maar we hebben wel grote wensen. Onze ‘Witte Leeuwinnen’ zoals we in volksmond heten, doen het uitstekend op de buitenlandse toernooien. Afgelopen jaren wonnen we al vier keer achter elkaar in Duitsland en vorig jaar wonnen we in Rome van clubs als Juventus, Brescia en AS Roma.

Dit jaar willen we weer graag met onze academie naar het toernooi in Rome en daarvoor is de hulp van de VriendenLoterij belangrijk, want dat zijn kostbare activiteiten. Laatst hebben we een belactie gedaan met de oudere jeugdteams. De meiden waren enthousiast en belden vol overgave naar opa’s en oma’s en familie. Uiteindelijk hebben we veertig nieuwe loten verkocht en hopen we straks weer achter het Colosseum te kunnen spelen.”

Lees meer over clubs en verenigingen die aangesloten zijn bij de VriendenLoterij

* De auto's worden getrokken op universum en uitgekeerd als deze op eindcijfercombinaties (7 cijfers) vallen van loten die meespelen. De verhouding tussen meespelende loten en het universum is 1:15. Auto's die niet vallen schuiven door naar de volgende trekking. Minimaal 1 keer per jaar valt de AutoJackpot. Alle bekendmakingen volgen uit de maandelijkse trekking. Zie ook www.vriendenloterij.nl/winkans.