Nederlanders schenken recordbedrag aan sportclubs, verenigingen en goede doelen

Amsterdam, 13 februari 2014 - De bijna 500.000 deelnemers van de VriendenLoterij hebben in 2013 een recordbedrag van ruim 48,7 miljoen euro bij elkaar gebracht voor maatschappelijke initiatieven die zich richten op de gezondheid en het welzijn van Nederlanders. Dat is 500.000 euro meer dan vorig jaar. Tijdens het jaarlijkse Goed Geld Gala in De Nieuwe Kerk in Amsterdam, waar staatssecretaris Fred Teeven gastspreker was, maakte de loterij deze opbrengst voor 43 goede doelen en 3.200 (sport)clubs en verenigingen bekend. Daarnaast ontvingen een aantal goede doelen een donatie voor een extra project, zoals Fonds Slachtofferhulp voor de realisatie van een landelijk netwerk Centrum Seksueel Geweld.

Alle goede doelen met hun toekenningen over 2013

Imme Rog, Managing Director van de VriendenLoterij: “Wij zijn erg blij dat we dankzij onze deelnemers een nog hoger bedrag dan vorig jaar bij elkaar hebben kunnen brengen. De VriendenLoterij bekommert zich om Nederlanders die minder geluk hebben gehad of kwetsbaar zijn en op eigen kracht iets van hun leven willen maken. Via onze goede doelen geven we hen een steuntje in de rug om mee te kunnen doen in de samenleving.”

Tientallen goede doelen en duizenden verenigingen
Deelnemers van de VriendenLoterij maken het mogelijk dat 43 goede doelen, zoals KWF Kankerbestrijding, Fonds Gehandicaptensport, Alzheimer Nederland en Jantje Beton en ruim 3.200 clubs en verenigingen een vaste financiële bijdrage ontvangen.
Daarnaast maakte de VriendenLoterij bekend aan welke 9 bijzondere projecten zij dit jaar een donatie doet.

Fotocredits: Roy Beusker V.l.n.r. op de foto: Michiel Verboven (managing director VriendenLoterij), Imme Rog (managing director VriendenLoterij), Iva Bicanic (coördinator Centrum Seksueel Geweld), Ineke Sybesma (Directeur Fonds Slachtofferhulp) en staatssecretaris Fred Teeven.

835.000 euro voor landelijk netwerk Centrum Seksueel Geweld
Zo krijgt het Fonds Slachtofferhulp 835.000 euro van de VriendenLoterij voor het landelijk netwerk Centrum Seksueel Geweld. 12% van alle vrouwen in Nederland wordt ooit verkracht. In het Centrum Seksueel Geweld krijgen mensen medische, psychologische en forensische hulp. Juiste en snelle hulp kan helpen bij de verwerking. Dankzij de donatie van de VriendenLoterij aan het Fonds Slachtofferhulp is versnipperde hulp straks verleden tijd.

Vriendendiensten
uit te voeren voor de kwetsbare mensen waar de oprichters zich met hun eigen Foundations voor inzetten.

Deelnemers kiezen voor VUmc Cancer Center en Feyenoord
goede doelen ontvangt het VUmc Cancer Center dit jaar het hoogste bedrag: 2.064.752 euro. De jeugdopleiding van Feyenoord is weer de meest gesteunde jeugdvoetbalopleiding van de VriendenLoterij. De aanhang van de club speelde met hun deelname ruim 1 miljoen euro bij elkaar. De VriendenLoterij steunt juist jeugdopleidingen, zodat kinderen naast hun voetbalopleiding goede scholing krijgen voor een zekere toekomst.

Lees meer over alle goede doelen»

Bekijk het jaarverslag van 2015