André van Duin en Irene Moors

Grootste actie ooit voor strijd tegen alzheimer

Campagne voor alzheimeronderzoek

Amsterdam, 18 september 2015 – Alzheimer Nederland en de VriendenLoterij staan op Wereld Alzheimer Dag aan de vooravond van de grootste alzheimercampagne ooit, de VriendenLoterij PrijzenMarathon. Deze gaat 19 oktober van start. Irene Moors en André van Duin zijn het gezicht van deze nationale actie, die tot doel heeft zoveel mogelijk geld in te zamelen voor alzheimeronderzoek. Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Het is de enige volksziekte waar nog geen medicijn voor bestaat. Onderzoek naar medicijnen die alzheimer kunnen genezen of voorkomen is daarom noodzakelijk. Deelnemers aan de actie dragen met de helft van hun lotprijs bij aan dit onderzoek en maken zelf kans op 325.000 prijzen.

Alzheimer is een zeer ingrijpende en nog ongeneeslijke hersenziekte. Het aantal mensen dat aan de ziekte lijdt neemt snel toe. Dit jaar telt ons land ongeveer 260.000 mensen met dementie. Tenzij er een geneesmiddel wordt gevonden is de verwachting dat er in 2040 meer dan 500.000 mensen met dementie in Nederland zijn. Met de nationale campagne die van 19 oktober tot 30 november loopt, willen de VriendenLoterij en Alzheimer Nederland zoveel mogelijk geld werven voor onderzoek naar alzheimer en andere vormen van dementie.

Nationale campagne in strijd tegen slopende ziekte

Met de VriendenLoterij PrijzenMarathon spelen deelnemers direct mee voor Alzheimer Nederland. Dit doen zij zolang zij blijven meespelen met de loterij.

Gea Broekema, Directeur Alzheimer Nederland: “In Nederland wordt toonaangevend alzheimeronderzoek verricht. Helaas heeft dit nog niet geresulteerd in de gewenste doorbraak. Meer onderzoek is hiervoor nodig. Met de opbrengst van de campagne van de VriendenLoterij en Alzheimer Nederland kan er breder worden gekeken naar de oorzaken, diagnostiek, preventie en uiteindelijk genezing.”

Imme Rog, Managing Director VriendenLoterij: “Vanuit de VriendenLoterij steunen wij goede doelen, clubs en verenigingen die zich richten op gezondheid en welzijn van mensen. Met de PrijzenMarathon voeren we één keer per jaar, samen met een goed doel, campagne om zoveel mogelijk geld in te zamelen specifiek voor dat goede doel. Dit jaar doen we dat met Alzheimer Nederland om alzheimeronderzoek een sterke impuls te geven.”

André van Duin en Irene Moors

André van Duin en Irene Moors zijn het gezicht van de campagne. Vanaf 19 oktober zullen zij samen overal te zien zijn in de campagne: langs de weg, op tv, in kranten en tijdschriften en online. De bekendheid van André en Irene draagt bij aan de landelijke bekendheid van de actie.

Meer over de actie Samen voor een toekomst zonder Alzheimer
Meer over Alzheimer Nederland

VriendenLoterij Jaarverslag van 2014

Jaarverslagen

Onze jaarverslagen zijn digitaal door te bladeren. Zoom in op artikelen, bekijk filmpjes van prijswinnaars of lees meer over onze goede doelen.

Bekijk het jaarverslag van 2015