Missie VriendenLoterij

Over de VriendenLoterij

Missie

Wij willen goede doelen steunen die werken aan gezondheid en welzijn. Wij werven fondsen voor onze goede doelen en geven bekendheid aan hun werk door het organiseren van een loterij. Bekijk het jaarverslag 2015 van de VriendenLoterij.

Algemeen

De VriendenLoterij zet zich in voor een sportieve en gezonde samenleving. Daarom steunen wij goede doelen op het gebied van gezondheid en welzijn. Onze bekende Vrienden helpen ons om onze doelstellingen aan een groter publiek kenbaar te maken, bijvoorbeeld via een TV optreden of door het organiseren van een Meet & Greet. Naast onze vaste goede doelen, kunnen deelnemers van de loterij ervoor kiezen om vriend te worden van hun eigen club of vereniging (het zogenoemde geoormerkt meespelen). De VriendenLoterij valt samen met de Nationale Postcode Loterij en de BankGiro Loterij onder de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V.

Geoormerkt meespelen

Uniek aan de VriendenLoterij is dat deelnemers zelf kunnen kiezen welk goed doel zij steunen met de helft van hun maandelijkse inleg. Dit heet geoormerkt meespelen. Wie geen keuze maakt, steunt automatisch de vaste goede doelen van de VriendenLoterij op het gebied van gezondheid en welzijn.

Regelgeving

Regelgevende en controlerende organen en instrumenten spelen een rol bij de organisatie en de verdeling van de opbrengst. Lees meer over regelgeving en toezicht.

Loterij zonder winstoogmerk

De VriendenLoterij is door de Belastingdienst voorzien van de status: Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Een onderneming verkrijgt de ANBI status als zij aan strikte voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld het werken zonder winstoogmerk en de eis dat een instelling zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen belang. Lees meer over ANBI status.

Historie VriendenLoterij

Op initiatief van Humanitas is in 1989 de VriendenLoterij opgericht. Samen met de Nationale Postcode Loterij en de BankGiro Loterij valt de loterij onder de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V.

De VriendenLoterij steunt goede doelen op het gebied van gezondheid en welzijn. Ook veel clubs en verenigingen ontvangen steun. In 2015 was de inleg van de deelnemers van de VriendenLoterij ruim € 105,8 miljoen. Hiervan draagt de loterij 50%, te weten ruim € 52,9 miljoen af aan organisaties die zich inzetten voor goede doelen op het gebied van gezondheid en welzijn.

Historie goededoelenloterijen in Nederland

Na de Tweede Wereldoorlog werden voornamelijk vanuit katholieke hoek loterijen opgericht om (katholieke) goede doelen te steunen. De Giroloterij startte in 1970, in 1978 wordt dit de BankGiro Loterij. De Lotto begon met sportprijsvragen in 1961.

De Stichting Algemene Loterij Nederland (verder ALN) was de verdeler van de gelden bestemd voor het goede doel. Participanten van de ALN waren het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Koningin Juliana Welzijnsfonds (nu Oranje Fonds), de Stichting Fondsenwervingsacties Volksgezondheid (nu Stichting Loterijacties Volksgezondheid, verder SLV), de Stichting Fondsenwerving Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers (nu Nationaal Fonds voor Vrijheid en Veteranenzorg, verder V-Fonds), en de Stichting Katholieke Noden (nu Skanfonds).

In 1989 richt de Vereniging Humanitas de Sponsor Bingo Loterij op, die per 1 januari 2011 de VriendenLoterij is geworden. De oprichting van de Postcode Loterij in 1989 maakt het voor het eerst mogelijk dat de sectoren ontwikkelingssamenwerking, mensenrechten, natuurbescherming en milieu een substantieel deel van de kansspelopbrengsten ontvangen.

In feite heeft de komst van de Postcode Loterij enig evenwicht gebracht in een situatie waarin enkele sectoren in het geheel niet in aanmerking kwamen voor kansspelbegunstiging. Dit initiatief heeft geleid tot een nieuwe dynamiek in zowel de kansspel- als de goededoelensector en een substantiële groei van de organisaties en hun werkzaamheden in de door de Postcode Loterij bediende sectoren.

Biografieen Managing Directors

  • Marieke van Schaik VriendenLoterij

    Managing Director

    Na het afronden van haar studie Internationale Betrekkingen begint Marieke van Schaik (1970) haar carrière in 1995 als Project Manager bij Stichting DOEN. In 1999 maakt zij de overstap naar de Nationale Postcode Loterij, waar ze aan de slag gaat in verschillende functies op de afdeling Goede Doelen, om vervolgens in 2006 door te groeien tot hoofd van deze afdeling. In deze functie staat zij onder meer aan de wieg van de jaarlijkse internationale wedstrijd onder sociale innovators en -entrepreneurs; de Postcode Lottery Green Challenge.  In 2009 wordt zij benoemd tot Managing Director. Marieke van Schaik is voorzitter van de Managing Directors en verantwoordelijk voor de afdelingen Politiek & Vergunningen, Goede Doelen, Ledenservice, Huisvesting, P&O en In- en Externe Communicatie. Zij is adviseur van The Elders Foundation en de Roosevelt Foundation en bestuurslid van het Foundation Center.

    Biografie Marieke van Schaik
  • Imme Rog

    Managing Director VriendenLoterij

    Na afronding van haar studie Moderne Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, start Imme Rog (1967) haar loopbaan in 1996 in de televisiewereld als accountmanager bij het NOB/Dutchview. In 2000 maakt zij de overstap naar de Goede Doelen Loterijen, waar ze na een korte periode als marketing manager bij de Sponsor Bingo Loterij (nu VriendenLoterij) doorgroeit via de functie Hoofd TV en Internet naar Media Director, later gevolgd door adjunct Managing Director. In 2009 wordt Imme benoemd tot Managing Director. In deze functie is zij verantwoordelijk voor de marketing van de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij en de afdelingen Televisie & Evenementen, Behoud & Intelligence/Marketing Services en de afdeling Creatie.
     In 2011 wordt Imme Rog voor haar marketinginspanningen beloond met de titel ‘Marketeer of the Year’. Zij wint de prestigieuze titel omdat: “ze van de drie loterijen geoliede marketingmachines heeft weten te maken.  Met een strategie gericht op innovatie, efficiency en op de marketingmix als geheel is het haar gelukt om uitmuntende resultaten te behalen in een dalende markt”, aldus het juryrapport. Sinds januari 2015 is Imme Rog voorzitter van Sire (Stichting Ideële Reclame), waarvan zij sinds 2014 bestuurslid is.

    Biografie Imme Rog
  • Michiel Verboven

    Managing Director

    Na de Haarlem Business School, begint Michiel Verboven (1976) in 2000 bij Endemol als account manager. Daar leert hij ook de Goede Doelen Loterijen kennen, waar hij in 2002 als Marketing Medewerker Sponsor Bingo Loterij(nu VriendenLoterij)  aan de slag gaat. De functies Hoofd Marketing  Sponsor Bingo Loterij in 2007 en drie jaar later Hoofd Marketing & Internet Nationale Postcode Loterij volgen. In 2013 verruilt hij deze functie voor die van Managing Director Goede Doelen Loterijen. Michiel Verboven is in zijn functie verantwoordelijk voor de marketing van de BankGiro Loterij en de afdelingen Dataservice, Financiën, Online Marketing Innovatie voor de drie loterijen en Juridische Zaken. De Loterijen ‘future-proof’ maken en houden is een belangrijk speerpunt in zijn takenpakket en een intrinsieke motivatie.

    Biografie Michiel Verboven

Duurzaam verbouwen goede doelen loterijen

Duurzaam verbouwen

Lees meer over het duurzaam verbouwen van het nieuwe pand van de Goede Doelen Loterijen.

Lees meer

VriendenLoterij Jaarverslag van 2014

Jaarverslagen

Onze jaarverslagen zijn digitaal door te bladeren. Zoom in op artikelen, bekijk filmpjes van prijswinnaars of lees meer over onze goede doelen.

Bekijk het jaarverslag van 2015

VriendenLoterij Winnaars

Onze tv-programma's

De VriendenLoterij brengt goede doelen graag onder de aandacht in onze tv-programma's. Ook zetten we winnaars met veel plezier in het zonnetje.

Lees meer

VriendenLoterij - Werken doe je bij

Werken bij de VriendenLoterij

Een steentje bijdragen aan een sportieve en gezonde wereld, jezelf professioneel blijven ontwikkelen, plezier hebben in je werk. Dat is werken bij de VriendenLoterij.

Vacatures >

Planet First

Planet First

Zorgzaam ondernemen vinden wij belangrijk. Planet First! is onze duurzaamheidsvisie die hieraan ten grondslag ligt.

Lees meer

VriendenLoterij Passieprijs

Meer dan handen vrijwilligersprijzen

Als partner van de Meer dan handen vrijwilligersprijzen, reikt de VriendenLoterij met trots de Passieprijs uit.

Lees meer